Adempauze voor Rolls-Royce

Vliegtuigmotorenfabrikant Rolls-Royce Holdings gaat 5 miljard pond (circa 5,5 miljard euro) aan vers kapitaal ophalen met behulp van een aandelenemissie én door nieuwe leningen. Deze noodsprong verbaast niet, gezien de steeds nijpender financiële problemen van het Britse concern. Een en ander zorgt wel voor een lagere waardering (Fair Value) van Morningstar.

Rentsje de Gruyter 05 oktober, 2020 | 11:00

Rolls-Royce Holdings, dat onder andere vliegtuigmotoren produceert voor grote toestellen als de Boeing 787 Dreamliner en voor straalvliegtuigen, worstelde al ver vóór de coronacrisis met zijn winstgevendheid. De ellende begon door problemen met Rolls-Royce’s fameuze Trent 1000-motoren, de rond de 6.000 kilo wegende turbomotoren, die ervoor zorgen dat  Dreamliners kunnen vliegen. Overmatige slijtage aan de motoren door al na korte tijd barstende turbinebladen hielden de Boeings aan de grond. Die problemen spelen al sinds 2016 en is nog steeds niet opgelost.

Daar bovenop kwam dit jaar het verpletterende effect van de coronapandemie op de commerciële luchtvaart. Daardoor staat Rolls-Royce er nu nog veel slechter voor dan zeven maanden geleden. Begin september voorzag Morningstar-analist Joachim Kotze al dat Rolls-Royce Holdings een kapitaalinjectie nodig had van 4 miljard pond vanwege ernstige liquiditeitsproblemen.

Dat wordt nog een miljard pond meer, zo bleek afgelopen donderdag. Op 1 oktober kondigde Rolls-Royce Holdings aan dat het 5 miljard pond (omgerekend zo’n 5,5 miljard euro) aan vers kapitaal wil ophalen. Twee miljard daarvan wil Rolls-Royce bij elkaar krijgen door nieuwe aandelen uit te geven en nog eens drie miljard pond door nieuwe leningen aan te gaan. Op deze manier hoopt de vliegtuigmotorenfabrikant zijn financiële positie te versterken en een positieve kasstroom te genereren.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies