Dit zijn de aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen

Morningstar brengt het maandelijkse overzicht van aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen. De lijst bevat de meest ondergewaardeerde aandelen op voor risico gecorrigeerde, sector-gewogen basis uit de Morningstar European Market Large-Mid Cap Index. Bekijk welke aandelen de aantrekkelijkst gewaardeerde zijn voor oktober.

Robert van den Oever 12 oktober, 2020 | 10:37
Facebook Twitter LinkedIn

De Europe Large-Mid Cap Pick List biedt een overzicht van de aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen. De lijst bestrijkt de meest ondergewaardeerde mid- en large-cap aandelen op voor risico gecorrigeerde, sector-gewogen basis uit de Morningstar European Market Large-Mid Cap Index. Deze lijst is niet bedoeld als een modelportefeuille. Wel dient de Europe Large-Mid Cap Pick List als ideeëngenerator voor beleggers met kansrijke aandelen verdeeld over een aantal sectoren.

De Morningstar European Market Large-Mid Cap Index daalde in september met 1,26% en sloot de maand af op een stand van 2.558,72. Daarmee is de markt momenteel fair gewaardeerd, want de gemiddelde koers/Fair Value ratio van actief gevolgde aandelen uit de Morningstar Europe Market Large-Mid Cap Index indiceert een korting van 4% ten opzichte van de Fair Value, hetzelfde percentage als een maand eerder.

Op relatieve basis is gezondheidszorg nu de duurste sector in de Index, waarbij het gemiddelde aandeel noteert tegen een premie van 17% ten opzichte van de Fair Value die Morningstar ervoor berekent. De sector energie is nog altijd de goedkoopste en die kent een korting van 56% ten opzichte van de Fair Value.

Kijken we naar de Europe Large-Mid Cap Pick List, dan noteert die per ultimo september tegen een korting van gemiddeld 44% ten opzichte van de Fair Value. De goedkoopste sector is de energiesector  die een gemiddelde korting van 78% ten opzichte van de Fair Value kent.

De nieuwkomers op de Europe Large-Mid Cap Pick List voor deze maand zijn met name te vinden in de sectoren grondstoffen, communicatie, industrie, technologie en nutsbedrijven. Nieuw op de lijst zijn onder meer de volgende aandelen:

 

Evonik
Evonik heeft meer dan zijn concurrenten blootstelling aan defensieve, consumentgerichte eindmarkten en dat vermindert de cycliciteit. Het bedrijf creëert nieuwe eindmarkten voor zijn nieuwe product methionine door innovatieve toepassingen, zoals die specifiek voor garnalen. Evonik is goed gepositioneerd om te profiteren van megatrends die samenhangen met de welvaartsgroei in opkomende landen en de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten.

Publicis Groupe
Dit bedrijf werkt efficiënter dan zijn concurrenten, hetgeen wordt bewezen door de hogere operationele marges, zowel in econimisch opgaande als neergaande tijden. De overname van Sapient biedt toegang tot de sneller groeiende markt van digitaal adverteren en programmatische media. Hoewel de advertentiemarkt aan het veranderen is, zal er altijd een grote markt blijven voor ontwerp, productie en levering van advertentiemateriaal aan klanen over de hele wereld..

Peugeot
De vraag naar de Peugeot-modellen met een lage uitstoot zal toenemen door steeds strenger wordende milieu-eisen. De PSA groep is de op een na grootste autofabrikant in West-Europa. Het is tevens marktleider in lichte bedrijfswagens in de regio. De groep heeft partnerschappen die de operationele leverage versterken, waaronder een joint venture met Dongfeng in China, gedeelde ontwikkeling van platforms met General Motors, Toyota, Tofas, Fiat en Mitsubishi en de gezamenlijke ontwikkeling en productie van versnellingsbakken samen met Renault.

Lloyds Banking Group
Na de reorganisatie is het businessmodel van de bank goed gepositioneerd voor de uitdagingen die de Brexit meebrengt voor het operatiuonele klimaat. Als de Brexit soepel verloopt, kan Lloyds profiteren van geleidelijk oplopende rentes als de kredietvraag herstelt en inflatiedruk opnieuw intreedt in de economie. 

Airbus
De Airbus A320 heeft een voorsprong op zijn concurrenten in de markt voor toestellen met een smalle body, en de A321neo XLR heeft het potentieel voor de langere routes. Airbus kan profiteren van de groei in reizigerskilometers in opkomende markten en van de vervangingsvraag in ontwikkelde markten. De markt voor toestellen van 130 stoelen en meer zal voorlopig een duopolie blijven. Klanten hebben geen andere opties dan de bestaande twee spelers trouw te blijven.

 

De volledige lijst

Bekijk hier de volledige Europe Large-Mid Cap Pick List voor oktober:

ECPL 2020 10 tabel 1

ECPL 2020 10 tabel 2

ECPL 2020 10 tabel 3

 

Lees meer over aandelen:

Adyen neemt overtuigend voorsprong op concurrenten

Adempauze voor Rolls-Royce

- Crisis slaat toe: zo staat de vliegtuigmotorenindustrie ervoor

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings