Om investeerders te helpen bij het vinden van bedrijven met een Economic Moat, kennen we een van de drie gradaties toe: No Moat, Narrow Moat of Wide Moat. Er zijn twee belangrijke vereisten waaraan bedrijven moeten voldoen om een Narrow of Wide rating te krijgen: 1) het vooruitzicht om een bovengemiddeld rendement op kapitaal te behalen; en 2) enig concurrentievoordeel waardoor deze rendementen niet snel verslechteren. Een bedrijf moet een concurrentievoordeel hebben dat inherent is aan zijn bedrijfsvoering en businessmodel om een Economic Moat te hebben.
In deze nieuwe Europe Moat Barometer analyseren we de rendementen van de Europese bedrijven die worden gevolgd door ons team van aandelenanalisten, waarbij we rekening houden met de moat ratings. We beperken ons tot de large caps, aangezien zij het grootste deel van het universum van onze analisten uitmaken.
Het verschil tussen deze barometer en de Europe Market Barometer is dat we in de Market Barometer het gemiddelde rendement berekenen dat bijvoorbeeld door de Large Value-bedrijven wordt behaald, terwijl we in de Moat Barometer de rendementen van de Large Value-Wide Moat, de Large Value-Narrow Moat en de Large Value-No Moat-bedrijven. Een ander verschil is dat de Market Barometer rekening houdt met de marktkapitalisatie van elk van de bedrijven waaruit de Style Box bestaat, terwijl in de Moat Barometer elk aandeel hetzelfde gewicht heeft.