Economic Moat Barometer november: grote verschillen

Morningstar's concept van Economic Moat, ofwel een concurrentievoordeel dat op langere termijn houdbaar is, is een hoeksteen van de filosofie en methodologie van Morningstar op het gebied van beleggingsonderzoek. Voor ons betekent het kopen van een aandeel het kopen van een klein stukje van een bedrijf, en succesvol beleggen betekent een grondige evaluatie van of een bedrijf de tand des tijds zal doorstaan.

Fernando Luque 09 december, 2020 | 11:53

Om investeerders te helpen bij het vinden van bedrijven met een Economic Moat, kennen we een van de drie gradaties toe: No Moat, Narrow Moat of Wide Moat. Er zijn twee belangrijke vereisten waaraan bedrijven moeten voldoen om een Narrow of Wide rating te krijgen: 1) het vooruitzicht om een bovengemiddeld rendement op kapitaal te behalen; en 2) enig concurrentievoordeel waardoor deze rendementen niet snel verslechteren. Een bedrijf moet een concurrentievoordeel hebben dat inherent is aan zijn bedrijfsvoering en businessmodel om een Economic Moat te hebben.

In deze nieuwe Europe Moat Barometer analyseren we de rendementen van de Europese bedrijven die worden gevolgd door ons team van aandelenanalisten, waarbij we rekening houden met de moat ratings. We beperken ons tot de large caps, aangezien zij het grootste deel van het universum van onze analisten uitmaken.

Het verschil tussen deze barometer en de Europe Market Barometer is dat we in de Market Barometer het gemiddelde rendement berekenen dat bijvoorbeeld door de Large Value-bedrijven wordt behaald, terwijl we in de Moat Barometer de rendementen van de Large Value-Wide Moat, de Large Value-Narrow Moat en de Large Value-No Moat-bedrijven. Een ander verschil is dat de Market Barometer rekening houdt met de marktkapitalisatie van elk van de bedrijven waaruit de Style Box bestaat, terwijl in de Moat Barometer elk aandeel hetzelfde gewicht heeft.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies