Marktbarometer maart: rotatie tussen waarde en groei zet door

De Morningstar Marktbarometer over de maand maart laat sterke rendementen zien voor alle negen segmenten van de Morningstar Style Box. De waarde-stijl deed het beduidend beter dan groei, een trend die de laatste tijd aan kracht wint. Nu beleggers het einde van de corona-crisis voorzien, maken achtergebleven aandelen een inhaalslag, voruitlopend op toekomstig herstel van de economie. Dit is de Morningstar Marktbarometer over maart.

Fernando Luque 08 april, 2021 | 10:18
Facebook Twitter LinkedIn

De maand maart bevestigde de rotatie tussen waarde en groei, een beeld dat opgeld doet sinds beleggers vooruitkijken naar de verwachte periode van economisch herstel nu het eind van de corona-crisis in zicht lijkt. Dat optimisme onder beleggers zette alle negen segmenten van de Morningstar Style Box in het groen.

De groei-stijl deed het van large- tot small-cap slechter dan waarde, met het kleinste rendement voor het segment small-cap groei op 3,1%. Dit segment heeft dit jaar tot dusver een rendement van slechts 4,8% geboekt. Over de langere termijn bekeken is small-cap groei juist de grootste winnaar; de rendementen over de periodes van 1 en 3 jaar bedragen respectievelijk 105,9% en 175,8%. 

Het segment large-cap waarde was over maart het hoogst scorende met 11% rendement, terwijl het large-cap groei segment 4,4% winst boekte. Verantwoordelijk voor de prestatie van large-cap waarde zijn met name de aandelen van de Duitse autobouwers zoals Volkswagen (37,9%), BMW (23,7%) en Daimler (14,7%).

mb m 1

De autofabrikanten behoren tot de sector cyclische consumentengoederen, die daarmee de best presterende sector was in maart met een winst van 9,5%. Ook defensieve consumentengoederen deed het goed met 8,6% rendement dankzij aandelen zoals Nestle (10,1%), Anheuser-Busch InBev (13,3%) en British American Tobacco (16%).

In de Morningstar Style Box valt de magere prestatie van het segment mid-cap waarde op dat over drie jaar een cumulatief verlies heeft geleden van 1,4%. De boosdoeners zijn twee Turkse banken, Turkiye Garanti Bankasi en Akbank die respectievelijk 67,6% en 70,8% verlies hebben geleden.

Aan het verlies in dit segment droeg ook Rolls-Royce Holdings bij, want de Britse vliegtuigmotorenbouwer verloor 61% over de driejaarsperiode.

mb m 2

Waarderingen
Wat waardering betreft is de waarde-stijl door de koersstijgingen van de afgelopen maanden duidelijk duurder geworden. Large-cap waarde heeft sinds het begin van het jaar 17,7% gewonnen. Daardoor is de korting ten opzichte van Morningstar's Fair Value terugglopen van 17% naar 5% nu. Toch zijn er nog sectoren te vinden met een aantrekkelijke korting, zoals energie, die 21% onder Morningstar's Fair Value noteert.

De meest overgewaardeerde sector is nog steeds cyclische consumentengoederen die een premie van 25% kent ten opzichte van de Fair Value. Binnen deze sector zijn er echter grote verschillen tussen verschillende industrieën. Zo zijn de autofabriktnen, die afgelopen maand zo sterk gestegen zijn, nog altijd ondergewaardeerd. BMW bijvoorbeeld heeft een koers/Fair Value verhouding van 0,73, ofwel een korting van 27%. Maar sommige luxe-goederen bedrijven, zoals LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton en Hermes, noteren tegen zeer hoge waarderingen, met premies van respectievelijk 83% en 115%.

mb m 3

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid