Tech-reuzen: dit zijn de winnaars en verliezers

De resultatenregen van de Amerikaanse techreuzen maakt duidelijk wie de winnaars en wie de verliezers zijn. De grootste verliezer was Meta (Facebook), maar er waren ook andere verrassingen. Morningstar zet ze op een rij.  

Jocelyn Jovene 08 februari, 2022 | 9:31
Facebook Twitter LinkedIn

gafam

 

Nu een aantal van de grote Amerikaanse technologiereuzen een fikse duikeling van hun beurskoersen te verwerken kregen én hun vierdekwartaalcijfers plus verwachtingen hebben gepubliceerd, kunnen we de balans opmaken. Hoe staan ze ervoor? Een nadere blik op de resultaten leert ons dat we de techbedrijven niet meer zomaar over één kam kunnen scheren. De diverse resultaten leveren positieve verrassingen en teleurstellingen op.

 

 

Teleurstellingen

De grootste teleurstelling was Meta (FB), het moederbedrijf van Facebook, dat een forse koersdreun kreeg nadat beleggers schrokken van het gegeven dat het aantal gebruikers voor het eerst in 18 jaar gedaald was. Op één dag dook het aandeel Meta zo'n 20% in de min, later voortgezet naar ruim 25%.

De resultaten voor de omzet in het vierde kwartaal overtroffen juist de verwachtingen, maar het was de toekomstverwachting die beleggers ook teleurstelde. Het met veel bombarie aangekondigde 'Metaverse', een parallele werkelijkheid met allerlei mogelijkheden, komt nog niet echt van de grond en draagt zeker in financieel opzicht nog lang geen vrucht.

Het gebruikersprobleem speelt ook bij Netflix (NFLX), want de populaire streamingdienst kan zijn groeitempo niet vasthouden. De snelheid bij de aanwas van nieuwe gebruikers is eruit, want de abonnementsgroei bleef achter bij Netflix' eigen verwachtingen. Ook analisten en beleggers waren teleurgesteld en zij zetten het aandeel lager.

De concurrentiestrijd om de kijker kost de streamingplatforms veel geld, en dus marge, en de vraag is hoeveel die investeringen nu eigenlijk opleveren aan nieuwe abonnees. Analisten zien al een consolidatie in deze markt aankomen, waarbij geen enkele speler meer afstand weet te nemen van zijn concurrenten met bovengemiddeld groei.

 

Positieve verrassingen

Er waren ook bedrijven die de markt wisten te verrassen met beter dan verwachte resultaten. Onder hen Alphabet, Microsoft, Amazon en Apple. Wat hen bindt, is dat zij voorop lopen in de digitalisering van de werkomgeving en het faciliteren van hybride werk-concepten door middel van technologische toepassingen.

Alphabet (GOOG), het moederbedrijf van Google, meldde indrukwekkende resultaten over het vierde kwartaal, door toegenomen advertentie-inkomsten en door hogere verdiensten uit zijn online-platforms, in het bijzonder Youtube.

Microsoft (MSFT) heeft nog altijd de wind in de rug van zijn cloud-platform Azure dat sterk blijft groeien. Ook de diensten voor professionele klanten lieten hogere resultaten zien. Bij Microsoft speelt de schaalgrootte een belangrijke rol bij het uitbouwen van de voorsprong op zijn concurrenten. Het schaalvoordeel werkt als een vliegwiel voor de groei en dat kunnen kleinere concurrenten, of tegenstrevers die later in deze cloud-markt zijn gestapt, niet evenaren. 

Apple (AAPL) verraste analisten met hogere vraag naar zijn producten over een breed front. Niet alleen de verkoopcijfers van de iPhone zorgden weer voor vuurwerk bij de winstgevendheid, ook de vraag naar Mac computers en abonnementen op Apple Music en iCloud lag beduidend hoger dan de markt had verwacht.

Amazon (AMZN) noemen we hier als laatste, maar qua koersreactie zou het de eerste moeten zijn, want na de kwartaalresultaten schoot de aandelenkoers met dubbele cijfers omhoog. Voornaamste reden was een prijsverhoging voor Amazon Prime. Die streamingdienst heeft wereldwijd ruim 200 gebruikers, dus dan tikt een prijsverhoging lekker aan. Ook de cloud-diensten van de divisie Amazon Web Services lieten goede resultaten zien.

 

 

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Jocelyn Jovene

Jocelyn Jovene  is editor van Morningstar in Frankrijk.

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings