Is aandeel Meta na de kwartaalcijfers koopwaardig?

Met sterke reclame-uitgaven en groeiende marges is dit wat we vinden van het aandeel Meta.

Malik Ahmed Khan, CFA 07 mei, 2025 | 12:02
Facebook Twitter LinkedIn

Meta-logo wordt weergegeven tijdens de Viva Technology show.

Meta Platforms META publiceerde zijn cijfers over het eerste kwartaal op 30 april. Hier is de mening van Morningstar over de resultaten en het aandeel Meta.

Morningstar maatstaven voor aandeel Meta Platforms


Wat we vonden van de resultaten van Meta

Meta begon het boekjaar 2025 met sterke financiële resultaten en een beter dan verwachte verwachting voor de omzet in het tweede kwartaal, omdat de advertentie-uitgaven op het platform van het bedrijf solide blijven. Op het gebied van winstgevendheid stegen de operationele marges van Meta in het kwartaal met 360 basispunten tot 41%.

Waarom het belangrijk is: De advertentiebusiness van Meta, geholpen door de investeringen van het bedrijf in verbeterde advertentietargeting en contentaanbeveling, blijft veerkracht tonen, zelfs nu macro tegenwind de totale advertentie-uitgaven beïnvloedt.

• Wij schrijven deze veerkracht toe aan Meta’s superieure rendement op advertentie-uitgaven in vergelijking met kleinere bedrijven. Wij denken dat deze adverteerders advertentiedollars aan het herschikken zijn van leveranciers met een lagere ROAS, zoals Snap, zoals blijkt uit de onzekere vooruitzichten die dat bedrijf heeft gerapporteerd.

• Bovendien worden in een op veilingen gebaseerd prijsmodel de advertentieprijzen automatisch verlaagd als de vraag daalt, waardoor meer adverteerders worden verleid om een advertentie te plaatsen tegen een goedkopere prijs. Deze flexibiliteit, gekoppeld aan een breed klantenbestand, isoleert de inkomsten van Meta gedeeltelijk van een scherpe daling.

De conclusie: We handhaven onze schatting van de reële waarde van $770 voor Wide Moat aandeel Meta en blijven van mening dat het bedrijf uitzonderlijk goed gepositioneerd is om te profiteren van de toegenomen digitale advertentie-uitgaven op sociale netwerken en van de verbeterde advertentietargeting van het bedrijf dankzij zijn investeringen in kunstmatige intelligentie.

• Beleggers hebben Meta’s aandelen gemeden vanwege de macro-onzekerheid. Zoals blijkt uit de resultaten van Alphabet vorige week en het rapport van Meta, voelen grote advertentiegiganten de macropijn minder dan hun kleinere tegenhangers, omdat deze laatste niet hetzelfde niveau van ad-targeting verfijning hebben.

• Ondanks de positieve koersontwikkeling na het winstverslag blijven we Meta’s aandelen ondergewaardeerd vinden. Wij denken dat beleggers geen rekening houden met de concurrentiedifferentiatie op lange termijn en de waarde die het bedrijf kan genereren als het zijn AI-investeringen te gelde maakt.

Meta Platforms Aandelenprijs

undefined

Fair Value voor aandeel Meta

Met een waardering van 4 sterren zijn wij van mening dat Meta’s aandelen ondergewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $770 per aandeel, wat een 2025 aangepaste koers/winst-multiple van 30 keer en een ondernemingswaarde/aangepaste EBITDA-multiple van 16 keer impliceert.

We voorspellen dat de omzet van Meta de komende vijf jaar zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 12%, voornamelijk door een stijging van de gemiddelde inkomsten per gebruiker, maar ook door een toename van het aantal gebruikers.

Als we dieper graven, geloven we dat Meta een sterke monetisatiemogelijkheid voor zich heeft in Azië en de rest van de wereld. Hoewel we verwachten dat de advertentieverkoop uit Noord-Amerika en Europa gestaag zal groeien, geloven we dat de steeds welvarender en groeiende middenklasse in Azië, Afrika en het Midden-Oosten Meta in staat zal stellen om zijn advertentievalorisatie in die regio’s te verbeteren, waardoor de totale omzet zal stijgen.

Lees meer over de Fair Value schatting van Meta Platforms.

Economic Moat van Meta

Wij zijn van mening dat Meta een Wide Economic Moat rating verdient dankzij de immateriële activa en het krachtige netwerkeffect rond de Family of Apps business. Terwijl het Reality Labs segment van het bedrijf geld blijft verliezen, geloven wij dat de sterke concurrentievoordelen van Meta’s FoA business het bedrijf in staat zullen stellen om de komende twee decennia rendementen te genereren die hoger zijn dan de kapitaalkosten.

We kennen een Wide Moat rating toe aan Meta’s Family of Apps, of FoA, bedrijfssegment. Wij zijn van mening dat het bedrijf aanzienlijke immateriële activa heeft opgebouwd, voornamelijk via de klantgegevens die het verzamelt en een krachtig netwerkeffect dat Meta in staat heeft gesteld het meest dominante sociale mediaplatform ter wereld te worden.

Meta’s FoA-segment omvat inkomsten uit zijn sociale-mediatoepassingen, waaronder Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. De dominantie van het bedrijf in sociale media blijkt uit het feit dat de vier primaire applicaties vier van de zes populairste sociale media-applicaties wereldwijd vormen. Daarnaast is de omvang van Meta in de sociale media-industrie duizelingwekkend. Bijna 4 miljard mensen gebruiken elke maand minstens één van de applicaties. Volgens verschillende schattingen hebben iets meer dan 5 miljard mensen ter wereld toegang tot het internet, wat betekent dat ongeveer 75% van de mensen die wereldwijd zijn aangesloten op het internet gebruikers zijn van Meta’s applicaties.

Lees meer over de Economic Moat van Meta Platforms.

Financiële kracht

Wij beschouwen de financiële positie van Meta als rotsvast. Het bedrijf sloot het boekjaar 2024 af met $78 miljard aan contanten en kasequivalenten, waarmee de schuld van $29 miljard ruimschoots werd gecompenseerd. Hoewel de investeringen van het bedrijf in AI de kapitaaluitgaven de komende jaren aanzienlijk zullen verhogen, blijft de reclamebusiness van het bedrijf een kasstroomgenererende machine die jaarlijks tientallen miljarden dollars aan vrije kasstroom genereert.

Lees meer over de financiële kracht van Meta Platforms.

Risico en onzekerheid

Wij kennen Meta een hoge onzekerheidsclassificatie toe. Wij zijn van mening dat Meta’s investeringen in onrendabele ondernemingen zoals generative AI en Reality Labs een laag van onzekerheid toevoegen rond zijn bedrijf, zelfs als zijn grote en stabiele advertentiebusiness aanzienlijke kasstromen blijft genereren in onze prognose.

Vooruitkijkend denken we dat Meta’s aanzienlijke schaal en immateriële activa, zoals zijn algoritmen voor advertentiedoeleinden, het bedrijf waarschijnlijk in staat zullen stellen om zijn dominantie in de ruimte voor sociale-mediatoepassingen te behouden. Hoewel er bezorgdheid is over de antitrustwetgeving rond Meta’s activiteiten, met Amerikaanse antitrusttoezichthouders die een monopoliezaak tegen het bedrijf voeren, achten wij een vaak gehypothetiseerde opsplitsing van Meta’s applicaties in afzonderlijke bedrijven onwaarschijnlijk. Tegelijkertijd staat het bedrijf voor een groot risico nu de zaak door de rechtbank wordt behandeld, met een rechtszaak die waarschijnlijk in 2025 begint.

Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Meta Platforms.

Bulls zeggen over aandeel Meta

• De kernactiviteiten van Meta op het gebied van advertenties hebben sterk geprofiteerd van verbeterde algoritmen voor advertentiedoelgroepering en inhoudsaanbeveling, evenals van een seculaire stijging van de uitgaven voor digitale advertenties.

• De schaalgrootte van Meta, waarbij het merendeel van de gebruikers met een internetverbinding ter wereld toegang heeft tot de applicaties, geeft het bedrijf toegang tot gebruikersgegevens van hoge kwaliteit die het kan verpakken en verkopen aan adverteerders.

• Het bedrijf heeft de mogelijkheid om meer groei in advertentie-inventaris te genereren door nieuwe producten zoals Threads te benutten en tegelijkertijd de monetisatie van advertenties op meer opkomende functies zoals Stories en Reels te verbeteren.

Bears zeggen over aandeel Meta

• Meta’s investeringen in Reality Labs en generatieve AI zullen het bedrijf jaarlijks miljarden dollars gaan kosten, wat de glans van de algehele business zal afnemen.

• Het bedrijf heeft een monopoliezaak aangespannen in de VS die het mogelijk tot opsplitsing zou kunnen dwingen, waardoor een deel van de schaalvoordelen die het in de loop der tijd heeft opgebouwd, verloren zou gaan.

• Meta heeft onevenredig geprofiteerd van de toegenomen advertentie-uitgaven van Chinese retailers zoals Temu en Shein. Een vertraging in de uitgaven van deze bedrijven zou de groei van Meta kunnen aantasten.

Dit artikel is samengesteld door Jacqueline Walker.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Malik Ahmed Khan, CFA  is aandelenanalist technologiesector bij Morningstar Research Services LLC.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten