Ohra Aandelen Fonds

Het Ohra Aandelen Fonds verkeerde jarenlang bovenaan in de staatjes om inmiddels jarenlang de onderste regionen te bezetten. Fondsmanager Ad Schellen belegt al jaren volgens een thematische aanpak. In 2002 werd een bredere spreiding aangebracht, maar recentelijk is de thema-aanpak weer aangescherpt.

Freddy van Mulligen 12 februari, 2004 | 16:39
Facebook Twitter LinkedIn
Het Ohr
a Aandelen Fonds was in de laten jaren negentig het succesnummer onder beleggingsfondsen. Qua rendement liet het de concurrentie mijlenver achter, in 1999 rendeerde het fonds 86,3%, 34,5% beter dan zijn categoriegemiddelde.

De koppositie van het fonds leek onoverbrugbaar, maar niets was minder waar. Na middelmatige prestaties in 2000, zakte het fonds in vervolgens terug naar de achterblijvers. Over vijf jaar (per 11 februari) werd er gemiddeld per jaar een rendement van -8,5% behaald, wat 6,8% minder is dan gemiddeld in de categorie Aandelen Wereldwijd. De prestaties van het Ohra Aandelenfonds zijn daarmee over langere termijn n

iet indrukwekkend en de Morningstar Rating voor het fonds is 1 ster.

Ondanks de wisselvallige prestaties is de strategie van Ad Schellen grotendeels hetzelfde gebleven. Hij wil investeren in toekomstige groei en belegt in een drietal thema’s: interactieve communicatie en digitalisering, vergrijzing en milieutechnologie. Binnen deze zeer brede thema’s worden segmenten onderscheiden en kiest Schellen de ondernemingen met de beste vooruitzichten.

De premie die de markt gedurende de jaren negentig voor de nummer één in (sub)sectoren betaalde, is in recente jaren grotendeels verdwenen. Schellen wou zijn ogen niet sluiten voor deze veranderde perceptie en bracht in 2002 bredere spreiding aan in de portefeuille. De relatieve prestaties verbeterden iets, maar het fonds kon toch niet succesvol profiteren van het herstel in 2003 (vooral technologie) waarbij ook de dalende dollar en de onderweging in Japan het fonds parten speelden.

In de top tien van het fonds vinden we vooral Amerikaanse bekende namen van banken, technologieondernemingen, farmaceuten en energieondernemingen als CitiGoup, Microsoft, BP en Pfizer. De portefeuille kent momenteel een kleine 130 posities, waarbij de topposities niet meer dan enkele procenten van het vermogen bedragen. Inmiddels is de portefeuille weer meer toegespitst op de thematische aanpak. Wel heeft het fonds marktconforme posities in financiële instellingen die slechts gedeeltelijk in de thema’s zijn te vatten.

Ohra is naar eigen zeggen momenteel goed gepositioneerd met de thema’s nu het klimaat bij ondernemingen optimistischer wordt. Schellen wijst op de opleving in de medische technologie, de commercialisering bij milieutechnologiebedrijven en de recente interesse in internetbedrijven. De beheerder kiest binnen de segmenten nog steeds de sterkste bedrijven die winsten boven verwachting laten zien, maar benadrukt dat niet ieder segment aantrekkelijk is.

De beheerkosten van het fonds bedragen 0,25% per kwartaal. Over het eerste halfjaar van 2003 was de totale kostenratio 0,51%. Daarmee zijn de kosten van het fonds niet hoog. Wel zijn ze in de loop van de laatste jaren gestegen, in 2001 was de kostenratio nog 0,64% (geheel jaar). De grootte van het fonds is met ruim 600 miljoen euro aanzienlijk, maar brengt geen problemen met zich mee. De omzet in het fonds was over 2002 en 2003 (H1) vrij behoorlijk, in de laatste periode werd de helft van de portefeuille omgezet. In het verdere verleden waren de geschatte omzettingen op een lager niveau.

Het is beslist denkbaar dat het fonds als groeiaandelen overtuigend aantrekken weer goede tijden zal beleven. Toch is dit risicovolle en niet traditionele fonds als kernpositie voor de gemiddelde belegger in recente jaren niet erg geschikt gebleken.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Freddy van Mulligen  .

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten