Amazon.com één van de winnaars verkoop consumentenelektronica

E-commerce blijft het traditionele verkoopmodel voor consumentenelektronica verstoren.

Facebook Twitter LinkedIn

Tablet-computers, e-readers en videogames waren één van de meest populaire geschenken in 2011 (in de Verenigde Staten). Hierdoor zou men kunnen denken dat de traditionele verkopers van consumentenelektronica profiteren van deze sterke vraag. Dat is echter niet het geval.

Tegenwind teistert de traditionele consumentenelektronicaverkopers (de winkels van steen en cement) zoals een verhoogde prijsconcurrentie van Amazon.com en andere grote verkopers en consumenten die steeds meer gebruik maken van digitale mediadistributie (bijvoorbeeld films tegen betaling downloaden via internet). Deze trends hebben de manier waarop traditionele retailers van consumentenelektronica zaken doen fundamenteel veranderd en ze geven aan dat moeilijk zal worden om hun marktaandeel de komende jaren te handhaven.

Hierdoor vervagen de concurrentievoordelen waarop elektronicaretailers altijd hebben vertrouwd en waarmee ze goede rendementen boekten zoals bekende merken in het assortiment, winkels op toplocaties en invloed op toeleveranciers.

Winnaar
Amazon.com staat ondertussen klaar om één ​​van de grote winnaars te worden. Met minder overheadkosten en (momenteel) geen omzetbelasting in veel Amerikaanse staten heeft de online retailer structureel lagere kosten. Het is dus bijna onmogelijk voor fysieke retailers om tegen dezelfde prijs te concurreren, vooral omdat Amazon.com zich bereid heeft getoond marges op te offeren voor het lokken en binden van klanten.

Simpel gezegd: lage prijzen, een snel groeiend assortiment en snelle levering (gefaciliteerd door recente investeringen in distributiecentra) zijn een krachtige combinatie in een omgeving waar de consument prijsbewust is. Ze helpen Amazon.com om nog meer marktaandeel weg te kapen bij de traditionele retailers. Bovendien zal de Kindle Fire, Amazon’s e-reader, nog meer klanten werven.

Visie op sectoren cyclische en defensieve consumptiegoederen
Deze week geeft Morningstar in een serie artikelen haar visie op de sectoren cyclische en defensieve consumptiegoederen. Lees ook Morningstar’s visie op cyclische consumptiegoederen en Morningstar’s visie op defensieve consumptiegoederen. Bekijk ook de selectie van vijf interessante aandelen in de sector cyclische consumptiegoederen en vijf interessante aandelen in de sector defensieve consumptiegoederen

In dit artikel linkt Amazon.com naar een analyse van de onderneming en het aandeel. Bekijk ook de andere aandelenanalyses voor de sector cyclische consumptiegoederen die op morningstar.nl beschikbaar zijn:

eBay (Aanbevolen Aandeel)
De markt onderschat de potentie van eBay’s netwerk in combinatie met betaaldienst PayPal en bureau voor e-commerce GSI.

Fiat (Aanbevolen Aandeel)
Fiat kan nog aanzienlijke schaalvoordelen halen uit zijn investering in Chrysler.

General Motors (Aanbevolen Aandeel)
GM's hoge graad van operationele leverage betekent dat de onderneming een geldmachine is als de automarkt herstelt.

Lowe’s Companies (Aanbevolen Aandeel)
Lowe’s solide organisatie en lagekostenpositie zal een aanzienlijke vrije kasstroom opleveren als de economie zich herstelt.

McDonald’s
De sterke merknaam en de enorme schaalgrootte laten McDonald's onder alle omstandigheden presteren.

MGM China
Waar beleggers een behoorlijk volatiliteit verwachten is MGM China significant ondergewaardeerd.

Reed Elsevier
Reed Elsevier's uitgeefdivisie Elsevier en LexisNexis zijn waardevolle ondernemingen.

Telegraaf Media Groep
Telegraaf Media Groep heeft geen concurrentievoordeel gezien de slepende problemen in de krantensector.

Wolters Kluwer
Morningstar zet het aandeel Wolters Kluwer 'Under review' omdat de onderneming wordt overgedragen aan een nieuwe analist.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings