LinkedIn: goede onderneming, waanzinnige waardering

Morningstar is positief over LinkedIn, maar vindt de waardering van de social network site veel te hoog. “27 Dollar per aandeel is veel reëler."

Maarten van der Pas 20 mei, 2011 | 9:42
Facebook Twitter LinkedIn

LinkedIn was donderdag de topper op WallStreet. Het aandeel van het social network werd voor het eerst verhandeld en er was reikhalzend naar uitgezien. Eindelijk ging er weer een internetonderneming van naam naar de beurs. Als vanzelf gingen de gedachten terug naar de technologiezeepbel rond de eeuwwisseling. Ook bij LinkedIn is de nodige gekte. De waardering van het aandeel klom in de dagen voor de IPO al van 32 naar 45 dollar. De openingskoers was gisteren 83 dollar en het aandeel schoot zelfs even door naar meer dan 120 dollar om op 93 dollar te eindigen.

Morningstar is positief over de verwachtingen van LinkedIn en snapt dat de vraag naar aandelen van de netwerksite onder beleggers groot is. “Maar zelfs goede ondernemingen moeten gekocht worden voor minder dan ze waard zijn”, stellen Morningstar-analisten Bill Buhr en Rick Summer. “Morningstar komt op een waardering van LinkedIn van 27 dollar per aandeel.” Het wijkt daarmee aanzienlijk af van de markt.

Waanzinnig
Buhr en Summer zien het succes van LinkendIn. Met meer dan 70 miljoen gebruikers is het naast Facebook de grootste netwerksite op het internet. LinkedIn is dé site netwerksite voor professionals geworden. Inkomsten komen uit 3 bronnen: vacaturediensten, advertenties en een premium abonnement. Momenteel wordt meer dan 50 procent van de omzet buiten de Verenigde Staten gegenereerd. Buhr: “Wij schatten dat LinkedIn in 2015 een omzet van bijna 1,5 miljard dollar boekt, waar dat vorig jaar nog 243 miljoen dollar is. Met marges zitten rond 25 procent. Daarmee komt Morningstar op een fair value (de waarde van de onderneming gebaseerd op de toekomstige kasstroom) van 27 dollar per aandeel. Het een fantastische onderneming, maar de huidige waardering is waanzinnig.”

Zorg
Summer ziet een voorsprong van LinkedIn op concurrenten, maar heeft ook een zorg. “Met 70 miljoen gebruikers heeft LinkedIn een stevige plek veroverd onder de netwerkende professional. Concurrenten zullen dat niet snel evenaren. Maar mijn grootste zorg is wel dat de gebruikers zich commercieel geëxploiteerd gaan voelen en zich afkeren van LinkedIn. Advertenties zijn een belangrijke omzetbron en het management heeft initiatieven genomen om het verkeer en de pageviews op de site te verhogen. Maar het is mij niet duidelijk om gebruikers meer tijd  op LinkedIn willen spenderen en de waarde zit hem misschien alleen maar in de contactendatabase en in het aangaan en onderhouden van contacten. Als LinkendIn meer en meer een bestemmingssite wordt dan zouden bezoekers het wellicht minder kunnen gaan gebruiken. De sector van sociale netwerken is nog jong, maar vooralsnog zijn de vooruitzichten voor LinkedIn positief.”

Google
Buhr: “Overigens is Google Morningstar's aanbevolen internetaandeel. Dat wordt momenteel verhandeld met een korting van 27 procent ten opzichte van onze fair value.”

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten