Aandeel van de week: Coca-Cola

De kerstman drinkt Coke. Dat is geen reden om Coca-Cola aandeel van de week te maken. De groeipotentie in opkomende markten, het wereldomspannende distributienetwerk en de onderwaardering van het aandeel zijn dat wel.

Maarten van der Pas 18 december, 2013 | 15:30
Facebook Twitter LinkedIn

De manier waarop we de Kerstman tegenwoordig kennen - als een grote, ronde olijke man met een witte baard en in een rood pak - is sterk beïnvloed door Coca-Cola. De frisdrankfabrikant gebruikt de Kerstman al sinds 1920 in advertenties en rond de jaren dertig van de vorige eeuw kwam het reclamebureau met een meer realistische en symbolische Kerstman. Illustrator Haddon Sundblom tekende een Santa Claus die zichzelf was en geen man verkleed als Kerstman.

Sundblom’s interpretatie van de Kerstman als vriendelijke man, voorheen werd hij als een soort fee afgebeeld, is sindsdien gemeengoed. De advertenties, reclamezuilen en posters van Coca-Cola uit de periode 1931-1964 met afbeeldingen van de Kerstman die kinderen bezoekt, cadeautjes brengt en ondertussen zijn dorst lest met Coke zijn alom bekend en gewilde verzamelobjecten.

Tot zover de geschiedenis van de Kerstman en Coke. Het is geen reden om Coca-Cola aandeel van de week te maken. De groeipotentie in opkomende markten, het wereldomspannende distributienetwerk en de onderwaardering van het aandeel van de frisdrankengigant zijn dat wel.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Coca-Cola Co53,07 USD1,47Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid