Welkom bij Morningstar.nl! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Radiosignalen

Gerekend vanaf de bodem in 2009 is de markt er weer stevig bovenop gekomen, maar destijds waren weinig particuliere beleggers geïnteresseerd. Er werd toen maar weinig reclame voor gemaakt voor beleggen. Vandaag de dag zijn er juist weer heel veel radiocommercials te horen die beleggen promoten. Maar is nu de top van de markt nabij? Radiocommercials blijken een onverwacht goede contra-indicator te zijn voor de beleggingsmarkt.

Jeffrey Schumacher, CFA 15 januari, 2019 | 11:23

De financiële crisis die miljarden euro’s aan belegd vermogen deed verdampen en het vertrouwen van beleggers ernstig schaadde, ligt inmiddels meer dan een decennium achter ons. Een crisis die diepe sporen heeft achtergelaten en die centrale banken wereldwijd aanzette tot het toepassen van agressief monetair beleid om de economie uit het slop te trekken. Een jarenlange periode van kwantitatieve verruiming heeft ervoor gezorgd dat de wereldeconomie er dankzij het infuus van centrale banken weer bovenop is gekomen.

Het economisch herstel kwam traag op gang, maar heeft de laatste jaren goed doorgezet. Zo goed dat het infuus waaraan de financiële markten waren gekoppeld, inmiddels stap voor stap wordt ontkoppeld. Het verbeterende economische plaatje en de economische bloei na de crisis zorgde ook voor de langste bullmarkt ooit voor de S&P 500. Vanaf het dieptepunt van 666 punten dat intraday werd bereikt op 6 maart 2009 liep de index op naar een stand van 2.531 punten op dit moment. Een rendement van 280 procent, oftewel ruim 14 procent per jaar.

Contrair durven beleggen
Er zullen echter weinig beleggers zijn die dit rendement hebben weten te realiseren door deze bodem goed te timen. Niet alleen omdat dit niet te doen is, maar ook simpelweg omdat destijds het vertrouwen ontbrak om op dat moment in te stappen. Baron Nathan Rothschild stelde al eens dat 'the time to buy is when there's blood in the streets'.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Jeffrey Schumacher, CFA  is fondsanalist bij Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming