De vestigingsplaats van een bedrijf zegt lang niet alles over waar de resultaten werkelijk behaald worden. Bijvoorbeeld Ahold Delhaize boekt, naast zijn thuismarkten Nederland en België, een groot deel van de omzet in de Verenigde Staten, zo'n 60% van de groepsomzet per jaar maar liefst. Het aandeel Ahold Delhaize in de AEX-index aan Euronext Amsterdam is een Nederlands aandeel, maar het resultaat komt dus onderliggend voor meer dan helft uit een heel andere regio.
Morningstar is op zoek gegaan naar de herkomst van de omzet van bedrijven. Dat zegt meer over hun businessmodel dan hun vestigingsplek. Uit dit onderzoek vloeit de Morningstar Revenue Atlas voort. Van 46 land-specifieke aandelenindices is onderzocht waar de omzet van de bedrijven die er deel van uitmaken, precies vandaan komt. Dan blijkt dat nationale indices veel internationaler zijn, als we kijken naar hun onderliggende resultaten.
Europese landen sterk verweven
Een van de belangrijke conclusies van de Morningstar Revenue Atlas is dat Europese markten sterk onderling verweven zijn. Bijvoorbeeld de bedrijven in de aandelenindices van Frankrijk en Duitsland halen maar een kwart van hun omzet uit hun thuisland. Zij leunen sterk op de hen omringende landen in de eurozone.