We are currently experiencing intermittent difficulty logging in users. We appreciate your patience as we investigate.

Duurzame beleggingsstrategie meer in trek dan strategic bèta producten

Strategic bèta-ETP’s zijn afgelopen jaar beduidend minder populair geworden. Overal ter wereld is dit beleggingsproduct, dat altijd wordt gepresenteerd als een mix van actief en passief beleggen, afgelopen jaar ingehaald door ETP’s die zich op duurzaamheid richten, blijkt uit de jaarlijkse analyse van Morningstar.

Rentsje de Gruyter 27 april, 2021 | 21:28
Facebook Twitter LinkedIn

Strategic bèta-ETP’s waren het afgelopen decennium enorm populair. Dit beleggingsproduct wordt door aanbieders graag gepresenteerd als een geslaagd huwelijk tussen passief en actief beleggen, waarbij je zou profiteren van de voordelen van beide beleggingsstrategieën, ofwel: van de lage kosten van indexbeleggen én de belofte van een hoger rendement dan via indexbeleggen, die hoort bij actief beleggen.

Die boodschap sloeg aan bij beleggers – tot afgelopen jaar. In 2020 verloor de markt van strategische bèta exchange traded products namelijk overal ter wereld marktaandeel, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse die analisten van Morningstar maakten. Sinds hun opkomst, 20 à 15 jaar geleden, is de instroom in deze productcategorie niet zo beperkt geweest als afgelopen jaar. Sterker nog, in sommige regio’s stroomde er meer kapitaal uít deze fondsen dan erin kwam.

Dat strategische bèta-ETP’s terrein verliezen, komt door de steeds grotere populariteit van duurzaam beleggen – in de vorm van actief beheerde ESG-beleggingsfondsen en themafondsen, die bijvoorbeeld inzetten op de energietransitie. Morningstar concludeert dat de markt voor strategische bèta-ETP’s verzadigd is geraakt: voor het eerst sinds deze beleggingscategorie het licht zag, zijn er in 2020 meer van dit soort ETP’s van de markt gehaald dan er nieuw op de markt zijn gezet. Ook staan de kosten van deze producten onder druk, doordat de vraag ernaar is afgenomen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies