Marktbarometer juli: groei verslaat waarde opnieuw

De markt veerde in juli flink op en dus kleurt de Morningstar Style Box volledig groen. De groei-stijl is dieper groen dan waarde, dankzij de Franse luxe-bedrijven en technologie-reus ASML. Intussen wordt het waarderingsgat tussen waarde en groei steeds groter. Dit is de Morningstar Marktbarometer over juli.

Fernando Luque 05 augustus, 2022 | 10:14
Facebook Twitter LinkedIn

In tegenstelling tot een rode junimaand kleurde de Morningstar Style Box in juli weer volledig groen. De groei-stijl boekte hogere rendementen dan waarde, net als in juni. Het grote verschil met juni is dat het toen niet een kwestie was van hogere winst, maar van een lager verlies.

De groei-stijl profiteerde van de goede prestaties van de grote Franse luxe-concerns, terwijl de waarde-stijl te lijden had onder slechte prestaties van de grote Europese telecombedrijven.

Onderstaande matrix-weergave geeft inzicht in de prestaties van de negen afzonderlijke stijlsegmenten van de Morningstar Style Box:

mb 2207 1

 

Het waren in het bijzonder de aandelen LVMH (+16%), Hermes (+25%) en L'Oréal (+11,8%) die het meest bijdroegen aan de winst van het large-cap groei segment. Daarnaast leverde ook de Nederlandse chipmachinebouwer ASML een stevige bijdrage met een plus van 21,8%.

 

Sectoren
Mede dankzij de winst van ASML was technologie de best presterende sector met een winst van 16,5%. Ook andere sectoren gingen met dubbele cijfers omhoog; nutsbedrijven (+11%), cyclische consumentengoederen (+12,9%), vastgoed (+13,6%) en industrie (+13,7%).

mb 2207 2

 

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de sectoren energie en financials met relatief magere prestaties. Dat wil zeggen, een kleinere winst, want beide toonden een plus van 5%. Helemaal onder aan de lijst voor juli bungelt telecom met een winstje van 2,9%. Dat remde het large-cap waarde segment flink af. De telecomreuzen Orange, Telefonica en BT verloren alledrie omstreeks 11%..

mb 2207 3

 

Waarderingen
Door de verschillen in prestatie tussen large-cap waarde en large-cap groei is het waarderingsgat tussen beide stijlen groter geworden. In de afgelopen drie maanden heeft large-cap groei 5,7% gewonnen, terwijl large-cap waarde 1,7% daalde. Daardoor is de korting voor large-cap waarde verdiept naar 20%, terwijl het opveren van groei leidt tot een premie van 9%.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings