11 Auto-aandelen rijden voor: GM en Fiat zijn aantrekkelijk gewaardeerd

Recente berichten over de auto-industrie zijn somber. Waarom heeft Morningstar dan toch General Motors en Fiat bij zijn aanbevolen aandelen staan? En wat maakt Volkswagen en Toyota zo goed? Tweede deel van een tweeluik.

Maarten van der Pas 07 november, 2012 | 9:25
Facebook Twitter LinkedIn

In het eerste deel van dit tweeluik wordt uiteengezet waarom Morningstar vindt dat autofabrikanten geen concurrentievoorsprong kunnen ontwikkelen en dat de huidige lage koers van autofabrikanten niet alles zegt. PSA (Peugeot-Citroën) is het slechtste jongetje in de autoklas. In dit vervolgdeel wordt duidelijk waarom Morningstar gecharmeerd is van Volkswagen en Toyota en waarom General Motors (GM) en Fiat tot de aanbevolen aandelen horen.

Volkswagen
Volkswagen heeft een benijdenswaardige brede en diepe merkenportefeuille (Seat, Skoda, Volkswagen, Audi, Bentley, Lamborghini en Bugatti) waarmee het alle segmenten van de markt bedient. Hiermee verkleint het Duitse autoconcern zijn afhankelijkheid van een bepaalde categorie. En door zijn wereldwijde aanwezigheid verkleint het ook de afhankelijkheid van de Duitse thuismarkt. ‘Volkswagen is erg succesvol met zijn wereldwijde strategie’, oordeelt Morningstar-analist Richard Hilgert. ‘De autofabrikant heeft een leidende positie op veel markten wereldwijd, heeft veel geld in kas voor ontwikkeling, investeringen, marketing en wellicht een dividendverhoging. Volkswagen lijkt onverstoorbaar af te koersen op zijn doel om in 2018 de grootste personenwagenproducent in de wereld te zijn zonder onderweg te stranden.’

De grote hoeveelheid merken en modellen van het Volkswagen-concern betekent meer marketing- en distributiekosten. Als het merkenbeleid slecht wordt uitgevoerd kan Volkswagen ten prooi vallen aan ‘badge engineering’, net als eens GM. Bij badge engineering verschillen de diverse merken van een autofabrikant nauwelijks van elkaar en is alleen het logo (badge) op de grille onderscheidend. Zo maakte GM zich er gemakkelijk vanaf door de Chevrolet TrailBlazer en de Subaru Impreza te voorzien van een Saab-logo en te verkopen als respectievelijk Saab 9-7X en Saab 9-2. GM’s premium merk Saab werd in het algemeen door het publiek gepercipieerd als een ‘dure Opel’, een ander merk uit de stal van GM waarmee het onderdelen als onderstel en motor deelde.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Bayerische Motoren Werke AG87,99 EUR-0,49Rating
Daimler AG82,96 EUR-0,17Rating
Ford Motor Co15,94 USD-0,38Rating
General Motors Co57,37 USD-0,68Rating
Honda Motor Co Ltd ADR29,56 USD-1,47Rating
Nissan Motor Co Ltd ADR10,26 USD0,39Rating
Renault SA30,99 EUR-1,67Rating
Stellantis NV17,40 EUR-0,99Rating
Toyota Motor Corp ADR173,20 USD0,56Rating
Volkswagen AG278,40 EUR0,00

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid