Nieuw van Morningstar: de Economic Moat Barometer. Concurrentievoordeel in relatie tot rendement en waardering

Als belegger was u al bekend met de maandelijkse Morningstar Marktbarometer, die analyseert hoe de negen segmenten van de Morningstar Style Box hebben gepresteerd. Morningstar voegt daar een dimensie aan toe: de mate van concurrentievoordeel, ofwel de Economic Moat. We bekijken de drie typen Economic Moat in relatie tot rendement en waardering.

Fernando Luque 26 juni, 2019 | 16:55

In onze maandelijkse Europese barometer analyseren we hoe de verschillende segmenten van deze markt het hebben gedaan naar beleggingsstijl (waarde, groei en gemengd), grootte (large-, mid- en small-cap) en de bedrijven waaruit het bestaat (dat zijn de bedrijven die deel uitmaken van de Morningstar Europe-index).

Maar er is nog een andere dimensie die we in de analyse kunnen meenemen. Dat is de voorsprong die bedrijven hebben op hun concurrenten. Bij Morningstar heet dat de Economic Moat, en dat concurrentievoordeel kent drie gradaties: breed (Wide Moat), smal (Narrow Moat) of niet-bestaand (No Moat). Onderstaande taartdiagram geeft het aantal geanalyseerde en beoordeelde bedrijven weer dat een Economic Moat heeft:

(klik op afbeelding voor vergroting)

Economic Moat versus rendement
De vraag is: hoe hebben bedrijven met een concurrentievoordeel het gedaan in vergelijking met bedrijven zonder een concurrentievoordeel? Onderstaande grafiek laat zien dat bedrijven met een groot concurrentievoordeel het in april iets minder goed deden dan de markt als geheel.

Ze haalden gemiddeld 3,2% rendement ten opzichte van 5,6% voor bedrijven zonder concurrentievoordeeltief). Maar op de langere termijn, zowel 1, 3 als 5 jaar, blijkt het hebben van concurrentievoordeel juist wel een belangrijk pluspunt voor rendement te zijn geweest.

(klik op afbeelding voor vergroting)

Het verschil is duidelijk als we het meten over een periode van één jaar. De bedrijven met een Wide Moat rating hebben over die periode een rendement van 14,7% behaald vergeleken met 0,3% voor bedrijven zonder concurrentievoordeel.

Ook de vijfjaarsperiode is belangrijk. Over die periode hebben bedrijven met een Wide Moat rating het dubbele rendement gehaald van bedrijven die geen concurrentievoordeel hebben.

Aanhoudend voordeel
Een andere belangrijke vraag is of het concurrentievoordeel (een Narrow of een Wide Moat rating) in de loop van de tijd blijft bestaan of niet. Het is duidelijk dat na verloop van jaren het concurrentievoordeel kan verminderen; een bedrijf kan het in het ergste geval zelfs helemaal verliezen.

Eind april waren er 43 Europese bedrijven met de hoogste mate van concurrentievoordeel, ofwel Wide Moat. Als we terugkijken in de historie van die 43 bedrijven, dan hadden 23 bedrijven daarvan vijf jaar geleden een Wide Moat, 7 hadden een Narrow Moat en 13 maakten nog geen deel uit van het universum dat de Morningstar-analisten volgen.

(klik op afbeelding voor vergroting)

Economic Moat versus waardering
Ten slotte is het interessant om na te gaan of bedrijven met een concurrentievoordeel ook aantrekkelijk zijn in termen van waardering. Het blijkt dat bedrijven met een Wide Moat rating momenteel een verhouding tussen aandelenkoers en Fair Value hebben die duidelijk hoger ligt dan die van bedrijven met een Narrow Moat of No Moat. Onderstaande grafiek laat zien dat Wide Moat-aandelen relatief duur zijn:

(klik op afbeelding voor vergroting)

 

Lees meer:

Dit zijn de aantrekkelijkste Europese aandelen - juni

Royal Dutch Shell geeft nieuwe doelen en méér dividend

Morningstar Marktbarometer mei: correctie raakt waarde-stijl harder dan groei 

- Morningstar Marktbarometer april: waarde-stijl heeft de overhand

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es