Prijzenregen

Er dreigt een overdosis aan 'fund awards' te ontstaan. Beleggers moeten zich altijd in de methodiek achter de prijzen verdiepen en de winnende fondsen op hun eigen merites beoordelen.

San Lie 25 maart, 2013 | 11:39
Facebook Twitter LinkedIn

Naast de Morningstar Awards, bestaan er sinds kort ook VWD CASH Awards en ik geloof dat Lipper binnenkort ook nog Awards zal presenteren. Een belegger zal zich afvragen wat hij aan moet met deze prijzenregen. Hoe worden ze berekend, waar zitten de verschillen en moet je de Award-winnaars nu kopen, of is dit juist een verkoopmoment?

Ik ben uiteraard niet geheel onpartijdig in deze discussie, maar ik ga er toch iets over zeggen: verdiep u altijd in de methodiek achter de prijzen en beoordeel de winnende fondsen op hun eigen merites. Prijzen gebaseerd op een éénjaarsrendement mogen wat mij betreft meteen de prullenbak in. Pas als er meerdere jaren van bovengemiddelde rendementen aan ten grondslag liggen krijgt een award pas enige waarde. Fondsbeleggers zijn over het algemeen langetermijnbeleggers en zullen een fonds vaak meerdere jaren in bezit hebben. Laten we wel zijn: als een beheerder over meerdere jaren in staat is gebleken zijn concurrentie te verslaan, kan hij zeker beleggen.

Echter, dat is geen garantie voor de toekomst en een prijswinnaar is daarom dus ook niet per definitie koopwaardig. Daarnaast moet je als belegger altijd kijken of een dergelijk fonds in uw persoonlijke portefeuille past. Wijzelf zijn een aantal jaar geleden begonnen Awards te geven aan fondsmanagers waar we als analisten het meeste vertrouwen in hebben. Niet zozeer op basis van hun historische prestaties, maar op basis van het potentieel dat we zien in deze fondsbeheerder. Dit jaar was Rajiv Jain van Vontobel een van de winnaars. Jain belegt op onorthodoxe wijze in ondernemingen van hoge kwaliteit die een sterke en duurzame groei laten zien en waarvan hij met grote mate van zekerheid de toekomstige winsten kan inschatten. Het zal mij niet verbazen als hij in de toekomst nog veel prijzen gaat winnen.


Deze column verscheen in De Telegraaf.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

© Copyright 2023 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings