Het jaar 2015 vanuit fondsanalisten-perspectief

Zo, dit is alweer mijn laatste column van 2015. Het was weer een bewogen jaar, met een aantal dieptepunten, maar vooral ook hoogtepunten! Had u al uw geld begin 2015 in Braziliaanse, Turkse of Indonesische aandelen(fondsen) gestopt, dan bent u waarschijnlijk niet blij, gezien de negatieve rendementen van tussen de -15 en -30%. Had u al uw geld in Deense aandelen of Zweedse mid- en smallcaps belegt, dan was u spekkoper met rendementen van 30 tot 35%. 

San Lie 16 december, 2015 | 13:26

Beide scenario’s zijn echter niet zo waarschijnlijk, de kans is groter dat u met een goed gemengde portefeuille zo rond de 5 a 6% bent uitgekomen, wat denk ik niet slecht is bij een rente van slechts 1%. Een stukje home bias had het rendement nog ietsje geholpen, gezien het rendement (per eind november) van 18,63% voor de categorie Aandelen Nederland.

Alhoewel de ontwikkelingen op de financiële markten ons zeker interesseren, kijken wij als fondsanalisten graag naar de ontwikkelingen op de langere termijn.

Personal Finance
Vanuit de gedachte dat steeds meer particulieren voor hun eigen financiële toekomst moeten zorgen, zijn we dit jaar begonnen met een nieuwe Personal Finance sectie op onze website.

Edinburgh / Kempen
Maar het jaar was nog maar net begonnen, toen we al snel onze aandacht moesten verleggen naar Edinburgh, waar Kempen een aantal wijzigingen doorvoerde binnen het smallcap team. Voor ons reden de door dat team beheerde fondsen meteen Under Review te plaatsen.

Om even bij Kempen te blijven: in januari ging het Kempen Global High Dividend na een jaar gedeeltelijk weer open.

Klanten moeten meer verantwoordelijkheid nemen
Een ander geluid kwam begin van het jaar ook van de AFM, die al een tijd had gewezen op de noodzakelijke gedragsverandering bij financiële instellingen om het vertrouwen van klanten terug te winnen. De nieuw aangetreden AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven sprak bij de nieuwjaarsreceptie van Euronext de volgende woorden: 

“Een verandering die bij aanbieders vraagt om oor voor het geluid van de klant. Door de klant centraal te stellen in al hun handelen, op een duurzame en integere manier. Klanten zijn immers hun enige bestaansrecht. En voor de klant, consument betekent dit dat hij ook zijn verantwoordelijkheid zal moeten (kunnen) nemen. Nu is de klant vaak de grote afwezige en voelt zich vaak niet in staat verantwoordelijkheid te nemen voor zijn financiële leven. Dit terwijl zijn geluid zo belangrijk is voor een gezond tegenwicht.”

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies