Nog meer kansen en risico's in aandelen door corona-virus

De wereldwijde aandelenbeurzen duiken diep in het rood door de angst rond het corona-virus. Na een week met forse verliezen volgt een nieuwe week met stevige dalingen. Morningstar bekijkt welke aandelen getroffen worden, welke beter bestand zijn tegen de gevolgen en welke aandelen eventueel kansen bieden in het huidige marktklimaat dat geregeerd wordt door sentiment. Deze keer kijken we naar de sectoren gezondheidszorg en consumentengoederen.

Robert van den Oever 09 maart, 2020 | 13:00
Facebook Twitter LinkedIn

De sector gezondheidszorg heeft minder te lijden onder schommelingen in de vraag vanuit consumenten dan andere sectoren, want geneesmiddelen en medische hulpmiddelen zijn altijd nodig, ongeacht de staat van de economie. Daarom kunnen we kijken naar aandelen van farmaciebedrijven die ondergewaardeerd zijn. Dat zijn Alexion Pharmaceuticals, Intercept Pharmaceuticals en Roche.

Daarnaast zijn er bedrijven voor wie de corona-uitbraak een kans is, omdat ze vaccins ontwikkelen en medicijnen tegen infectieziekten maken. Als ze een vaccin of een geneesmiddel tegen corona weten te maken, dan kunnen ze profiteren. Dat zijn Sanofi, GlaxoSmithKline, GSK, Pfizer, Merck en Gilead Sciences.

Gilead favoriet
Gilead is een van de favorieten van Morningstar in deze sector, omdat het belangrijke marktpositie en voorsprong heeft in bijvoorbeeld HIV-medicijnen. Op basis van die middelen is Gilead nu bezig om een middel tegen corona te proberen te ontwikkelen, en eventueel ook een vaccin, maar dat is iets voor de verdere toekomst.

Ene stap verder gaan de zorgtechnologiebedrijven, zoals Teladoc Health. Die kunnen profiteren als door reisbeperkingen steeds meer mensen onlinediensten en zorg-op-afstand gaan afnemen. Zulke bedrijven kunnen veel nieuwe klanten winnen en meer diensten aan bestaande klanten verkopen. 

Consumentengoederen
In de sector consumentengoederen zijn er veel bedrijven die de vraaguitval gaan voelen. Minder reizen, minder mensen op straat en in de horeca, minder winkelen, dus minder geld uitgeven. Consumenten stellen allerlei kleine en grote uitgaven uit, gaan niet uit eten en dat begint al door te werken in sommige landen. In China, waar de virusuitbraak begon, zijn de autoverkopen over de voorbije periode flink gedaald. In Europa zullen bedrijven de verminderde vraag in gebieden die 'op slot' zitten de komende tijd gaan merken.

Niet alleen aan de vraagkant, ook aan de aanbodkant onstaan problemen die uiteindelijk de omzet en winst van veel bedrijven aantasten. Veel goederen worden niet geleverd vanuit China of onderdelen ontbreken, zodat eindproducten niet gefabriceerd of afgemonteerd kunnen worden., Die leveringsketen kent een zekere vertrtagingstijd, want er zijn voorraden en er zijn nog altijd schepen onderweg met grote vrachten vanuit Azië, maar de voorraden slinken en er vertrekken momenteel geen nieuwe schepen.

Kans voor Kellogg
De koersdalingen vormen een goed moment om naar aandelen te kijken die solide zijn, maar ondergewaardeerd. Kellogg is er zo een. De fabrikant van ontbijtgranen die een Wide Moat rating heeft, noteert bijna 20% onder de Fair Value die Morningstar-analist Erin Lash berekent. Het dividendrendement bedraagt zo'n 3,6%. Recente veranderingen bij Kellogg laten het bedrijf volgens de analist weer terugkeren naar een gezond groeipad. De directe distributie naar winkels is vervangen door levering aan distributiecentra draagt daar sterk aan bij.

Ook de verbreding van het assortiment stimuleert de groei. De helft van de omzet komt niet uit trendgevoelige snacks en nog slechts 20% uit de traditionele ontbijtgranen. Kellogg kan met de snacks snel inspelen op veranderende smaken en deze producten kennen bovendien een hogere marge. Kellogg heeft nu ook makkelijk meeneembare verpakkingen zodat het verkoopnetwerk verder verfijnd is met plekken waar reizigers komen.

Meer groeikansen
Ook Hostess Brands is een ondergewaardeerd aandeel dat 28% onder de Fair Value noteert. Deze Amerikaanse grootbakkerij kent een gestaag toenemende omzetgroei (van 16% in 2016 naar 18% nu) omdat het zijn distributie flink aan het uitbreiden is naar winkels in het goedkope segment en naar de horeca. Het groeipotentieel hieruit wordt volgens analist Lash nog niet volledig door de markt onderkend.

Verder is ook Hanesbrands een ondergewaardeerd aandeel. De koers stond onder druk door zorgen bij beleggers over te hoge voorraden, matige doorloop van collecties en de hoge schuldpositie. Dat zijn volgens analist Lash kortetermijn-kwesties en zij kijkt liever naar het potentieel op de lange termijn. 

De sterke merken die Hanesbrands in huis heeft, brengen het een Narrow Moat rating. Sommige merken verslaan hun concurrenten gradioos in hun marktsegment en die dominante positie verdwijnt niet zomaar. Ook de internationale expansie buiten de VS heeft de groei aangejaagd en dat effect is nog niet uitgewerkt. Inmiddels is de omzet die van buiten de VS komt groter dan de binnenlandse verkopen.

De analist verwacht verder dat de winstmarges omhoog kunnen, juist dankzij het internationale segment waar de merken een hogere prijs rechtvaardigen. Uit de cijfers blijkt verder dat de schuldreductie voortvarend plaatsvindt. Hanesbrands heeft geen aandelen ingekocht en zijn dividend niet verhoogd, maar als de schuldratio gunstiger wordt, dan stijgt de kasstroom dusdanig dat er weer wat meer uit te keren valt aan aandeelhouders.

Online onderwijs
Een bedrijf dat kan profiteren is John Wiley & Sons dat onderwijsmethoden verkoopt. Juist de online leermethoden komen meer in de belangstelling als scholen worden gesloten en leerlingen niet fysiek in de klas zitten, maar wel onderwijs op afstand moeten krijgen. Het aandeel kent momenteel een korting van 23% ten opzichte van de Fair Value.

 

Lees meer:

10 ondergewaardeerde aandelen met een hoog dividendrendement

3 Amerikaanse aandelen met een groeiend dividend

Ultimate Stock Pickers pakken kansen in deze 3 sectoren

Het effect van het coronavirus op de luxe-goederen sector

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings