Er zijn technische problemen met het inschrijven van gebruikers. We proberen dit zo snel mogelijk op te lossen en intussen vragen we om uw geduld.

Streaming services profiteren van huidige markt

De corona-crisis betekent flinke schade voor veel bedrijven en sectoren, maar er zijn ook soorten bedrijven die ervan profiteren. Bijvoorbeeld de bedrijven op het snijvlak van technologie en media. De aanbieders van streaming video content maken een opleving mee nu veel meer mensen voor langere tijd thuis werken en verblijven.

Robert van den Oever 01 april, 2020 | 11:52
Facebook Twitter LinkedIn

Bedrijven zoals Netflix waren al bezig met het veroveren van vele huiskamers in de Verenigde Staten en wereldwijd, en dat kan versnellen. Het aantal abonnees stijgt nu sneller en bovendien zullen de bestaande abonnees naar verwachting meer tijd doorbrengen op de platforms, dus meer uren kijken en dat betekent meer omzet voor de aanbieders. In de VS zijn naast Netflix ook Comcast en AT&T grote spelers op dit vlak met respectievelijk NBC Peacock en HBO Max.

Deze verwachte stijging wordt geïllustreerd door hoe het in China ging tijdens de afgelopen periode rond Chinees Nieuwjaar. Vanwege de beperkende maatregelen zaten mensen thuis in plaats van de traditionele vieringen. Dat had een enorm effect op de consumptie van streaming-diensten en content, zo laat onderstaande grafiek zien:

M temperature exhibit 17

Die stijging zal als de epidemie voor bij is misschien niet helemaal, maar wel deels structureel zijn. Enig punt van zorg na een periode van economische teruggang is de financiële bestedingskracht bij consumenten en ook bij adverteerders, die bij de platforms ook voor de nodige inkomsten zorgen. Als adverteerders hun budgetten terugschroeven als gevolg van de crisis, dan zullen de content-platforms dat ook merken.

 

Lees meer:

10 interessante Amerikaanse aandelen

7 aantrekkelijke Europese aandelen

Zo ontdek je koopkansen in de huidige bear-markt

- Kan de luxe-goederen sector herstellen van de crisis?

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings