Zalando doet het goed, maar blijft dat wel zo?

Online winkelplatform Zalando gedijt goed bij de coronacrisis en zijn lockdowns. Het Duitse concern vertoonde dan ook een sterke groei in het derde kwartaal. Maar dat wil niet zeggen dat de toekomst er zorgeloos uitziet. Door de sterke concurrentie op de online modemarkt in Europa en Amazon’s entree op dit toneel, zou het Duitse Zalando het nog best lastig kunnen krijgen.

Rentsje de Gruyter 10 november, 2020 | 12:04
Facebook Twitter LinkedIn

Online modeplatform Zalando is een van de partijen die baat heeft gehad bij de coronacrisis en daarop volgende lockdowns. Dat bleek uit de solide derdekwartaalcijfers die het Duitse concern onlangs publiceerde: het afgelopen kwartaal groeiden de inkomsten met 21,6%. Voor heel 2020 voorziet aandelenanalist Jelena Sokolova van Morningstar zelfs een nog iets hogere groei, van 22%.

Een van de redenen voor deze hoge groei is dat het concern, in 2008 opgericht door de drie broers Alexander (45), Oliver (47) en Marc (49) Samwer, uitsluitend online verkoopt. Daardoor heeft het tijdens halve en hele lockdowns en bij drukke winkelstraten mijdende burgers, geen last van hoge doorlopende kosten voor fysieke winkels en winkelpersoneel, zoals bijvoorbeeld H&M dat wel heeft.

Zalando Marc, Oliver, Alexander Samwer 708x370

De broers Marc, Oliver en Alexander Samwer (vlnr).

Hogere waardering
Door corona is de verkoop via online kanalen zoals bekend in een stroomversnelling terechtgekomen. Daarvan profiteert Zalando, dat in 17 Europese landen actief is. Het heeft ook tot gevolg gehad dat Morningstar zijn waardering van het aandeel, de Fair Value, heeft verhoogd, van €42,50 naar €48,50.

Die waarde staat overigens nog steeds ver af van de huidige beurswaarde van het mode-imperium, die in de afgelopen maanden sterk is gestegen. Beleggers lijken de huidige verkooptrend te extrapoleren naar de toekomst, terwijl Zalando in Sokolova’s ogen dit jaar gewoon een eenmalige meevaller heeft door corona. Hoe het online shopgedrag zich in de komende jaren zal ontwikkelen, is echt nog onzeker, waarschuwt de analist.

Zalando nov 2020 exhibit FV

Meer mannelijke klanten
Een andere ontwikkeling die duidelijk werd uit de derdekwartaalcijfers is dat het percentage retourzendingen afgelopen kwartaal weer iets is opgelopen. Maar het ligt nog altijd lager dan in 2019. Daarbij helpt het dat er nu meer vrijetijdskleding wordt verkocht dan gelegenheidskleding, zoals voor feesten en voor op kantoor. Ook heeft Zalando in coronatijd meer mannelijke en nieuwe klanten gekregen, die minder geneigd zijn om bestelde spullen terug te sturen.

De inkomstengroei die Zalando afgelopen kwartaal doormaakte – van 29,5 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar naar 35,6 miljoen euro - is ook grotendeels aan deze nieuwe klanten te danken. Daarnaast wordt er per klant meer besteld en gemiddeld ook voor een hoger bedrag.

Zalando nov 2020 koersgrafiek ijr 10 11 2020

Onzekere toekomst
Ondanks deze positieve ontwikkelingen gelooft analist Sokolova niet dat Zalando een groter marktaandeel zal veroveren op de Europese modemarkt dan eerder begroot. Zij blijft bij de eerdere verwachting van een marktaandeel van 45% in 2029. Afgelopen jaar was dat nog 19%.

Dat heeft ook te maken met de zeer competitieve online modemarkt, waarop vele spelers actief zijn. Daardoor moet Zalando continu blijven investeren, terwijl het die (hoge) kosten niet kan verrekenen in hogere verkoopprijzen – dat zou de prijsbewuste consument niet accepteren. Dit zou Zalando’s winstmarge negatief kunnen gaan beïnvloeden de komende jaren.

Een andere onzekere factor is de verovering van niet-Duitse markten. Daarmee zou Zalando het wel eens moeilijker kunnen krijgen dan met zijn huidige grootste markt, waar nu bijna de helft van de inkomsten vandaan komt: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk hebben al verschillende e-commercespelers op de modemarkt naam gemaakt.

Ook is het mogelijk, waarschuwt analist Sokolova van Morningstar, dat het percentage mensen dat online kleding koopt eerder dan verwacht zijn maximale niveau bereikt en die markt dus verzadigd is. In dat geval zou er teveel capaciteit zijn, wat weer een neerwaarts effect op de verkoopprijzen in de winkel kan hebben.

Zalando nov 2020 exhibit 0

Nieuwe concurrenten
Het is geen ondenkbare situatie, ook gezien Amazon’s entree op de Europese modemarkt. Juist Zalando is kwetsbaar voor Amazon, omdat het vooral merken van derden verkoopt, en relatief weinig huismerken. Dat ligt anders bij een partij als Asos.

Een ander scenario is dat online mediaspelers zoals Instagram zichzelf in de toekomst ook als e-commerce platform gaan neerzetten, zoals Wechat in China. Dat zouden geduchte concurrenten zijn, gezien de sterke band die Instagram al heeft met influencers en merken, en zijn massabereik.

Anderzijds ligt er potentieel nog een enorme markt braak op het gebied van online mode. Analist Sokolova verwacht dat het aandeel van e-commerce de komende vijf jaar zal toenemen tot 30% en de komende tien jaar zelfs tot 45%. Dat marktaandeel bedraagt nu nog 19%.

Het blijft natuurlijk wel afwachten of deze verwachtingen zullen uitkomen. Negen jaar geleden verwachtte ING Bank dat mensen nu al 30 tot 35% van hun kleren en schoenen online zouden kopen, en dat is ook niet gebeurd. Maar kijk je naar Zalando, dan is het concern wel ver gekomen sinds de drie broers Samwer het met hun investeringsbedrijf Rocket Internet in 2008 oprichtten.

Snelle groei
Begon Zalando als een kopie van het Amerikaanse warenhuis Zappos, dat eerst vooral schoenen verkocht, nu is het uitgegroeid tot de grootste online modespeler die zich alleen op e-commerce richt. Op de Europese online modemarkt heeft het inmiddels een marktaandeel van 10%, met 35 miljoen actieve klanten en een aanbod van meer dan 2.500 merken.

De snelle expansie van het online mode-imperium zie je ook terug in zijn huisvesting in Berlijn. Het hoofdkantoor in een oude elektriciteitscentrale in Prenzlauer Berg werd al snel te klein en dus verkaste Zalando naar een speciaal voor de internetgigant gebouwd gebouw kantoor van meer dan 100.000 vierkante meter en zeven verdiepingen in Friedrichshain, de zogeheten Zalando Campus.

Zalando SE Berlin Campus Headquarters Interior 12 700x465

Morningstar-analist Sokolova denkt dat Zalando de komende zeven jaar kan toegroeien naar een marktaandeel op de Europese online modemarkt van 13%. Daarbij helpt het dat millenials meer kleding online kopen dan oudere generaties en ook dat dit steeds makkelijker en beter kan. Denk alleen al aan de steeds gerieflijker bezorgvoorwaarden en de steeds betere, gepersonaliseerde informatie over kledingmaten.

Morningstar verwacht daarnaast dat Zalando’s winstmarge sterk zal verbeteren de komende negen jaar, van 2,6% vorig jaar naar 10% in 2029. Dat zou onder andere moeten lukken doordat het aantal magazijnen sterk wordt uitgebreid, waardoor een fijnmaziger netwerk ontstaat en de afstand tussen magazijn en klant kleiner wordt – waardoor de verzendkosten omlaag zullen gaan.

 

Lees meer:

- Nog steeds goede kansen in luxe-goederen sector

Zo gaat H&M de crisis te lijf

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings