Target date fonds als onderdeel van uw ‘kernportefeuille’

Target date fondsen worden populairder. In de VS is het de enige beleggingscategorie die nog kan rekenen op veel nieuwe instroom en ook in Europa groeit het aanbod ervan. Wat kunt u ermee?

Pieter Bailleul 30 juni, 2008 | 0:48

De ‘kernportefeuille’, het grootste deel van uw vermogen bestemd voor uw oude dag, vormt de basis van elke portefeuille en bestaat uit goed gespreide beleggingen. Deze diversificatie is belangrijk om u te beschermen tegen neerwaartse bewegingen van de individuele componenten binnen uw portefeuille. De kernportefeuille kan aangevuld worden met themafondsen of aandelen. Naarmate u ouder wordt, neemt uw risicobereidheid af en zal de samenstelling van de ‘kernportefeuille’ wijzigen. Hierdoor zal de overweging in aandelen verschuiven naar een meer conservatieve samenstelling. U kunt kiezen om de fondsen in de ‘kernportefeuille’ zelf uit te zoeken, maar heeft u weinig tijd of niet de benodigde kennis, dan kunt u dit ook overlaten aan een ‘target date’ fonds.

Hoewel ‘target date’ fondsen minder bekend zijn in de Benelux, hebben ze in de Verenigde Staten al enkele jaren zeer veel succes. De reden hiervoor is het gemak: de belegger kiest de tijdshorizon van zijn belegging en het fonds doet de rest. Het ‘target date’ fonds past zijn asset mix (de verdeling tussen aandelen en obligaties) aan tijdens de looptijd. Hoe dichter bij de einddatum, hoe belangrijker het wordt om het potentiële verlies te beperken. Het fonds zal zich conservatiever gedragen en kiest voor een groter percentage aan obligaties. De meeste aanbieders ontwerpen hun ‘target date’ fondsen zodanig dat deze fondsen als enige financiële instrument in een portefeuille aangehouden kunnen worden.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies