Zo proberen strategic beta ETF's de markt te verslaan

Strategic beta ETF's winnen snel aan populariteit. Dat gaat hand in hand met een groeiend aanbod van producten en groei van het beheerd vermogen. Maar wat betekent strategic beta eigenlijk? Morningstar legt uit wat dit type ETF's anders maakt dan andere.

Robert van den Oever 03 april, 2019 | 9:01

Morningstar heeft onlangs de groei van strategic beta-ETF's aangekaart en het feit dat dit type fondsen snel aan populariteit wint. Uit onderzoek van Morningstar's ETF-expert Kenneth Lamont bleek hoe dividendstrategieën nog steeds dominant zijn binnen de categorie. Bekijk hier de video waarin Kenneth u bijpraat over zijn bevindingen:

 

De wereldwijde markt voor strategic beta omvatte eind 2018 precies 1.493 beursgenoteerde strategic beta fondsen die samen een beheerd vermogen van ongeveer 797 miljard dollar wereldwijd omvatten, blijkt uit Morningstar's nieuwe, veelomvattende onderzoek onder de titel 'A Global Guide to Strategic Beta Exchange-Traded Products' van specialisten Kenneth Lamont en Ben Johnson.

Wat is strategic beta?
Maar wat is een strategic beta ETF nu eigenlijk en hoe werkt het? Vaak worden ze beschreven als een mix van actieve en passieve fondsen, met de outperformance van de actieve en de lagere kosten van de passieve.

Deze producten worden aangeprezen als geavanceerde en schijnbaar magische benaderingen voor het bereiken van alfa, met andere woorden het verslaan van de markt. Deze producten worden vaak beheerd volgens een strategie op basis van factoren zoals waarde, dividenden, lage volatiliteit, momentum en kwaliteit, en hun historische samenhang met hogere rendementen.

Een strategic beta-ETF belegt in bedrijven die een blootstelling bieden aan de factoren die de basis vormen voor de beleggingsbenadering van het product. Het product verkrijgt de factorblootstellingen door een reeks geautomatiseerde regels toe te passen, zodat er geen menselijk oordeel meer aan te pas komt.

Mix van actief en passief
Strategic beta is dus een mix van actieve en passieve benadering. Een puur actieve aanpak vaart op het menselijk beoordelingsvermogen waarbij de aandelenselectiemanager de markt probeert te verslaan met markttiming en haar of haar eigen vaardigheden.

Verwijder een deel van dat menselijke element - het dagelijkse beheer, persoonlijke aandelenselectie en pogingen tot market timing - en vervang dat door technische algoritmen, geautomatiseerde bedrijfsbeoordelingen en een zorgvuldig vervaardigd beoordelingssysteem voor aandelen, en je hebt iets dat zich bevindt tussen actief en passief beheer in.

De beta-component in strategic beta komt van de manier waarop de beleging reageert op schommelingen in de markt en de wens om meer van het opwaarts potentieel mee te pakken dan van de neerwaartse bewegingen.

Geen gedragsvooroordelen
Strategic beta kent een historie van meer dan 40 jaar academisch onderzoek dat gekeken heeft naar waarom beleggingen rendement opleveren en de rol die risico speelt. De theorie is dat door het verwijderen van menselijke gedragsvooroordelen, het negeren van ruis en het vermijden van concentratierisico's van bedrijven in een index, je het soort beta hebt dat zowel actieve als puur passieve strategieën verslaat.

Er is heel veel bewijs dat aandelenselectie niet zo goed werkt en ook de timing van de markt niet, maar er is wel veel bewijs dat je de markt kunt verslaan door bepaalde variabelen of kenmerken vast te houden - en door ze vast te houden kun je het beter doen dan een marktkapitalisatie-index.

Het vermogen om een actief beheerde aanpak te overtreffen, evenals een passief beheerde brede indexbenadering, is aanlokkelijk. Deze benaderingen zijn ook veel rendabeler dan hun actieve tegenhangers, maar duurder dan puur passieve producten door alles wat er in de index zit die ze volgen.

Index ontwerp
Net als een passieve belegging volgt ook een strategic beta fonds een index. Maar dat is geen gewone index. In sommige gevallen is het een op factoren gebaseerde index, zoals een waarde-index, gemaakt door een onafhankelijke indexprovider. Maar in een praktijk is het steeds vaker - als gevolg van de toenemende populariteit van strategic beta-ETF's - een op maat ontworpen index voor een specifiek product dat is ontwikkeld door kwantitatieve analisten.

Zodra het product met de index op maat is gelanceerd, is het hands-off voor mensen - tot de volgende herweging. Deze kwantitatieve benadering resulteert in een product dat zich gedraagt zoals het is ontworpene. Het ontwerp omvat vaak een proces van filteren van een universum van bedrijven om die aandelen aan te wijzen die het gewenste niveau van blootstelling bieden aan de factoren waarmee de index is ontworpen.

Juiste moment
Er is nog steeds een menselijk element dat overblijft, in die zin dat er op het juiste moment de juiste factoren moeten worden gekozen om te volgen.

Wat beleggers betreft zijn niet alle factoren 'one-size-fits-all', want de individuele situatie van de belegger speelt een belangrijke rol in het factorselectieproces. Sommige beleggers hebben wellicht inkomsten nodig en moeten zich richten op de factor dividend, andere hebben misschien langere tijdshorizons en kunnen hoger rendement nastreven met behulp van een focus op de factor momentum.

 

Lees meer over ETF's:

Zo deden low-volatility ETF's het in 2018

Zo sterk groeide de markt voor duurzame ETF's in 2018

Thema-ETF's: geschikt voor lange termijn of modegril?

Zo doen thema-ETF's het in vergelijking met hun generieke concurrenten

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam