De toegenomen populariteit van ETFs is hand in hand gegaan met een drastische uitbreiding van het aanbod. De eerste ETFs richtten zich voornamelijk op de aandelenmarkt, maar we zien vandaag de dag ETFs ook steeds vaker opdoemen binnen het domein van fixed income. ETFs geven beleggers ook niet meer alleen blootstelling aan mainstream indices, maar de aanbieders zijn zich ook gaan toeleggen op (te) specifieke niches.
Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop een index gerepliceerd kan worden, met ieder zijn specifieke voor- en nadelen, en is het onderscheid tussen passief en actief verder vervaagd door de introductie van hybride producten onder de noemer smart beta. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het ETF-landschap nu bestaat uit ongeveer 5500 indexvolgende producten.
Nieuwe aanbieders
Exchange Traded Products, kortweg ETFs, zijn dus nog steeds booming en dat trekt niet alleen beleggers aan, maar ook aanbieders. De bekendste en grootste aanbieders zijn iShares, Vanguard en State Street, maar er zijn talloze andere spelers in deze snelgroeiende markt gestapt. Niet alleen kleinere huizen die zich volledig toeleggen op passieve fondsen zoals Think ETFs, maar ook fondshuizen die van oudsher bekend staan om hun actieve fondsenrange zoals Fidelity, JP Morgan en Franklin Templeton.