In Nederland is meer en meer aandacht voor de beheerders van beleggingsfondsen. Sommige aanbieders van financiële producten geven - als wij ze vragen wie de fondsen beheert - nog wel op dat ze “team managed” zijn of laten de naam van het hoofd beleggingen als fondsmanager voor alle fondsen weergeven. Dat is geen nuttige informatie want het laat zich raden dat de meeste vermogensbeheerders beleggingsteams kennen en daarbij iemand die leiding geeft aan de beleggingsafdeling.
Als er niet bekend wordt gemaakt wie de dagelijkse beleggingsbeslissingen neemt bij een fonds, is dat meestal een zwaktebod. De manager is niet ervaren, men wil niet de aandacht vestigen op personele wijzigingen, of de organisatie is bang voor een “sterrencultuur”. Een consequente houding is ver te zoeken, want als er een mediagenieke en succesvolle beheerder naar boven komt drijven, mag hij of zij plots wel degelijk met zijn hoofd op internet of in de krant.
De manager is belangrijk voor een fonds. Hij of zij beslist welke aandelen of obligaties gekocht moeten worden, wat uiteindelijk de resultaten bepaalt. Een beheerder kan echter pas goed worden en mooie resultaten behalen als de organisatie waarin hij werkt goed functioneert. Het merk van een beleggingsfonds is daarmee ook van belang.
Een goede vermogensbeheerder weet succesvolle managers aan zich te binden. Dat gebeurt met een goede beloning. Goed betekent ook niet te veel, want uiteindelijk moet de beheerder vooral geld verdienen voor beleggers. Het is van belang dat een beheerder in een organisatie voldoende ruimte en middelen krijgt om zijn visie in beleggingsideeën om te zetten zonder dat hij zich voortdurend moet druk maken over allerlei interne regels, beleggingsbeperkingen en beslommeringen. Ook helpt het als er focus is zodat een beheerder zich maar hoeft te bekommeren over een of twee portefeuilles en niet een waaier van producten onder beheer heeft.
Daarbij is er oog voor de belangen van beleggers, dat wil zeggen: geen hoge kosten, geen extravagante risico’s en buitenissige of trendy producten en een focus op de lange termijn. De beloning van de beheerder moet in lijn zijn met de belangen van beleggers. Dat kan door bonussen gerelateerd aan prestaties (het liefst na kosten!), maar mooier is nog als een beheerder ook zelf substantiële bedragen durft te beleggen in die fondsen die hij voor andere beleggers beheert.
Potentiële rode vlaggen zijn wat ons betreft grote organisatorische veranderingen en conflicten met beleggers of autoriteiten. Misschien niet altijd te voorkomen, maar ze slokken energie op en gaan ten koste van de aandacht voor de fondsportefeuilles.
Uiteindelijk slagen sommige fondsgroepen er wel degelijk in om een beter fondsassortiment te bieden dan de concurrentie. Een paar van de fondsbeheerders willen we met een FD Morningstar Award belonen. Deze awards zijn gebaseerd op de gemiddelde vijfjaars Morningstar Ratings. Op prestaties dus en niet op onze eigen subjectieve voorkeuren.